Prosvetni radnici u dilemi da li su domaći zadaci izgubili smisao i da li ih treba ukinuti. Stručnjaci smatraju da su domaći zadaci višestruko korisni. U Češkoj ukinuti domaći.
DOMAĆI zadaci su postali veće opterećenje za roditelje nego
što pomažu deci. Zbog preteških lekcija, nerazumljivih predavanja, ali i
preterane opsednutosti da sačuvaju odličan uspeh - sve češće mame i tate odrade
ovaj posao umesto đaka. U starijim razredima dešava se da jedan učenik napiše
domaći, a pre početka časa ga svi ostali u odeljenju prepišu.
Ovakva situacija nije samo u Srbiji, već i u mnogim evropskim
zemljama. Zbog toga su nedavno u Češkoj odlučili da ukinu domaće zadatke, a
isto je u januaru uradio i direktor jedne osnovne škole u Osijeku, u Hrvatskoj.
Svoj postupak obrazložio je tako što je istakao da đaci više paze na času,
vredniji su i pažljiviji, ako znaju da neće imati obaveze i vežbanje i kod
kuće.
Koordinator PISA testiranja u
Srbiji Dragica Pavlović Babić smatra da nije pitanje za domaće zadatke i protiv
njih, već kakvi bi oni trebalo da budu.
- Suština domaćih
zadataka je da đaci duže ostanu u kontaktu sa gradivom, i ako je to samo rutina
koja se obavlja onda nema efekta - napominje Pavlović Babić. - Domaći zadatak
doprinosi da učenik poveže, selektuje gradivo i da samostalno radi. U svakom
uzrastu treba da ima saznajni doprinos za dete. Ako mu roditelj previše pomaže,
ili ako se "otaljava", to postaje besmisleno.
Roditelji često moraju da pomažu deci i zato što đacima nedostaje
prethodno znanje, ne rade dovoljno, imaju obimno, neinteresantno gradivo ili im
ne odgovara način na koji nastavnik predaje. Današnja deca brže misle, ali su
kraće koncentrisana, impulsivnija su i zahtevnija, pa je pomoć odraslog člana
porodice u učenju ponekad neophodna. Ali i mame i tate bi trebalo da imaju
meru, a ne da sve odrade sami.
Stručnjaci smatraju da su
domaći zadaci višestruko korisni ako ih dete samo savlada, jer stvaraju radne
navike, razvijaju pozitivne osobine, samostalnost, odgovornost, upornost.
Petar Anokić, iz Društva
učitelja Beograda, napominje da deca ne mogu sve da nauče na času. Ono što su
čuli moraju da primene kroz rad kod kuće.
- Ne može biti dovoljna samo ispredavana lekcija. Učenik mora da
proveri znanje, da ponavlja - priča Anokić. - Što su đaci stariji i domaći
zadaci se prilagođavaju uzrastu i teži su i zahtevniji. Prvaci nemaju pažnju i
koncentraciju, a tek polaskom u školu se ona povećava. Veliku ulogu u tome
imaju i domaći zadaci. Ne postoje univerzalni domaći zadaci, jer je svako
odeljenje priča za sebe. Nastava je živa materija, negde se realizuje u
odeljenju sa četiri učenika, a negde sa više od 30.
Potpredsednik Foruma
beogradskih osnovnih škola Jasmina Stanković smatra da su domaći zadaci
višestruko korisni i da bi njihovo ukidanje loše uticalo na učenike.
- Iako je tačno da mnogi đaci
samo prepisuju zadatke koje su drugi uradili, potrebno ih je zadržati iz više
razloga - kaže Stankovićeva.
- Učenici koji ih samostalno
rade utvrđuju svoje znanje, podstiču se na kreativnost, održavaju radne navike.
Činjenica je da dobar deo učenika zadatke prepisuje ili im ih rade roditelji.
Takvim đacima je korisno i da ih prepišu, jer inače ne uče pa će bar na taj
način imati dodira sa materijom.
Stankovićeva smatra
da bi ukidanje ovakve vrste obaveze još više uticalo na kvalitet pisanog
izražavanja koje je sve više zapostavljeno u eri informacionih tehnologija.
Zato domaće zadatke treba učiniti zanimljivijim, kreativnijim za sve učenike i
samo tako će imati svoju pravu vrednost.
Нема коментара:
Постави коментар