Razvijanje kreativnosti pomaže deci da
razumeju svet oko sebe, ali i da iskazu svoja lična iskustva i ideje. Kada
govorimo o razvoju kreativnosti dece kroz psihološke radionice Stvaraonice,
govorimo o nekoliko ključnih činilaca koji utiču na taj razvoj: dete, njegove
intelektualne osobine, osobine ličnosti, kreativni misaoni proces deteta,
kreativna situacija, okruženje i kreativni proizvod.
Kako bi se kreativnost deteta razvila
neophodno je razvijati specifične osobine ličnosti kao što su fleksibilnost mišljenja
i ponašanja, sposobnost podnošenja neodređenih ili nejasnih situacija, razvoj
samodiscipline i predanosti radu kao i jačanje osećaja nezavisnosti.
„Umetnost nikada ne prima svet
kakvim ga je našla, niti ga ostavlja takvim“-Tin Ujević
Odnos kreativnosti i
intelektualnih osobina:
- Visoka inteligencija nije nužna osobina
kreativnih ljudi.
- Zadovoljavajući stepen inteligencije je
potreban, ali ne i dovoljan uslov za kreativnost.
- Povezanost između različitih komponenti
znanja koje je dete usvojilo (tj. načina na koji su znanja naučena) je važna za
kreativnost.
- Mogućnost asociranja između što većeg broja
komponenti znanja bitan je preduslov kreativnosti.
- Kod rešavanja složenijih problema važne su
korisne intelektualne metakomponente (tj. pravila i strategije) koje upravljaju
mišljenjem i ponašanjem tokom kreativnog rešavanja problema.
„Umetnost je u tome slična životu: Izgleda
kao igra, a u stvari je đavolski ozbiljna stvar; i utoliko ozbiljna ukoliko
više liči na igru''
Ivo Andrić
|
Dramsko muzičke radionice za
decu
Dramsko muzičke radionice su osmišljene tako
da se deca bez mnogo muke i suvoparnog učenja, upoznaju sa muzikom i njenim
sastavnim elementima: notama, ritmom, melodijom, itd. Na radionicama deca
upoznaju instrumente, slušaju i pevaju omiljene pesmice, igraju muzičke igre i
uče da slušaju. Prednost rada u okviru homogene grupe pomaže detetu da nauči
kako da se ophodi prema drugarima različitog uzrasta, da uživa u lepoti
stvaranja, kako da pokaže osećanja roditeljima, bratu ili sestri, kako da se uz
zabavu posveti i obavezama .
Jedan od ciljeva je da deca razumeju veze
između prava i odgovornosti i razviju konstruktivan obrazac ponašanja,
ostarivanja i poštovanja sopstvenih i tuđih prava. Aktivnosti su osmišljene
tako da upravo podstiču razvoj neophodnih veština koje decu čine spremnim da
odgovore na različite zahteve roditelja i šire socijalne okoline koji im se u
tom periodu postavljaju.
Muzika ima veliki značaj za razvoj deteta.
Razvijanjem muzičkih sposobnosti uvećava se niz posebnih sposobnosti koje su od
višestruke koristi kako u detinjstvu, tako i kasnije u toku života. Kroz naše
dramske radionice kod deteta se razvija, pored kreativnosti, i sposobnost
verbalnog izražavanja, sposobnost izražajnog čitanja kao i socijalne
sposobnosti.
Kroz dramske radionice kod deteta se razvija
pored kreativnosti i sposobnost verbalnog izražavanja, sposobnost izražajnog
čitanja kao i socijalne sposobnosti.
|
U toku radionica se u potpunosti angažuje
mozak, pospešuju intelektualne sposobnosti, naročito sposobnost apstraktnog
mišljenja. Pored toga, utiču i na psiho-fizički razvoj, a ulazeći u svet glume,
igre i muzike, dete počinje aktivno da razvija estetsko rasuđivanje i odnos
prema umetnosti uopšte.
Na ovaj način razvija se sposobnost
kompleksinjeg razmišljanja koje uključuje rešavanje problema, rasuđivanje,
analiziranje, uočavanje sličnosti i razlika, poboljšava se pamćenje i
koncentracija.
Muzikom se, što je naročito važno, podstiču
kreativnost i mašta, a mališani razmišljaju „bistrije“ i kritički. Za povučenu
decu, sa problemom ostvarivanja socijalnog kontakta, ovakve aktivnosti mogu
koristiti kao terapija, jer omogućavaju detetu da se izrazi, da se kroz pesmu i
igru uklopi u društvo i razvije osećanje kolektivnog duha.
Razvijanje pozitivnih emocija
kroz dramsko muzičke radionice
Kroz psihološko kreativni rad sa decom
ostvaruje se prostor za spontanu, toplu komunikaciju. Na radionicama deca
doživljavaju i iskazuju ono što nisu u stanju da objasne ili razumeju, čime se
podstiče izražavanje i razumevanje emocija kroz opuštenu i prijatnu atmosferu.
Mnogobrojne igre i sadržaji se prepliću sa muzikom i utiču na razvoj ličnosti.
Izražavanje pokretima
Muzika predstavlja ritmičku podlogu i
podsticaj za dečije izražavanje pokretom. Kretanje je prirodna potreba deteta,
pa se taj impuls spontano razvija kroz muziku, uvodeći ga u ritmički pokret i
sticanje saznanja da su muzika i pokret sklad. Najznačajnije je, zapravo, to
što deca kroz igru i muziku razvijaju slobodu izražavanja. Slobodno
opredeljenje za pokret znači slobodu delovanja, a uspeh u skladnoj igri
doprinosi sticanju osećanja sigurnosti u sopstvene moći.
Veoma značajna je, u radu sa decom kroz
dramsko muzičke radionice, prednost koja se daje slobodnim oblicima pokreta nad
igrom sa unapred određenim pravilima. Na taj način razvija se kompletna
ličnost. Igre sa pravilima takođe imaju značaj, doprinose razvijanju osećanja
organizovanog kretanja, pokreta, figure, ali uz blago zanemarivanje
individualne kreativnosti. Kada dajemo isti zadatak za svu decu neke zapravo
zadržavamo u razvoju, a pred druge stavljamo preteške zadatke.
Književno filmske radionice
Književno izražavanje se indirektno podstiče
razvojem jezika, bogaćenjem rečnika i usavršavanjem gramatike, slobodnog
pisanja i čitanja. Nastavlja se uvođenjem jednostavnih i nakon toga složenijih,
realnih priča koje će zainteresovati decu .
Dramsko izražavanje kroz slobodno i spontano
kretanje, korišćenje jezika i pokreta sastavni je deo našeg rada. Kroz igru se
uče brzalice, mimika, pantomima, vežbe disanja, glasovni trening, imitacija,
glasovne transformacije i još mnogo toga. Na ovaj način dete radi na kontroli i
izražavanju emocija, pruža mu se mogućnost da, makar na kratko, bude sve ono
što želi a ne može u stvarnom životu. Scenama se analiziraju i upoznaju
različite situacije u okviru porodice i društva, a zahvaljujući tome deca
počinju svet da posmatraju "drugim očima". Zajedno biramo jednu svima
dobro poznatu dečiju priču, delimo uloge, pravimo i postavljamo scenografiju,
rekvizite i šou može da počne...
Kroz rad i igru sa svojim vršnjacima deca na
ovim radionicama razviju korisne tehnike za rešavanje problema i stiču veštine
kojima će moći mirnim putem da ostvare svoja prava. Pored toga, uče da pored
prava koja poseduju imaju i obaveze. Učeći se tehnikama nenasilnog rešavanja
konflikta u prilici su da igranjem uloga shvate kako da posreduju u rešavanju
konflikata.
Umetničko psihološke radionice
Kroz stvaralaštvo otkrivamo omiljene boje i
oblike mališana, upoznajemo ih sa osnovnim i sekundarnim bojama, primarnim
oblicima i raznovrsnim materijalima i tehnikama koje se koriste u radu.
Kreativni proces kod deteta razvija maštu i motoriku, osećaj za kompoziciju i
detalj, poboljšava pažnju, upornost, strpljenje i samopouzdanje. Kroz razgovor
se obrađuju likovni elementi, radi se na svodjenju i razumevanju oblika i formi
iz neposrednog okruženja.
Igrom, pričom, crtanjem,
pevanjem i ostalim aktivnostima podstičemo razvoj samopuzdanja, kritičkog
mišljenja, kreativnog izražavanja, emocionalne i socijalne inteligencije.
Radionice su
koncipirane tako da se nastoji da se deci pomogne da sama osmišljavaju svoj
životni prostor, da bolje vide sebe, umesto da im neko nameće svoje mišljenje
ili da im daje gotove odgovore. Ovim putem bi ona trebalo da spoznaju svoj
svet, da steknu iskustvo, da iznesu svoje mišljenje, da budu svesna da treba da
se bore za svoja prava, da kažu šta žele i vole.
Ekspresija kroz principe play
terapije
Dete bira različite predmete za igru među
mnogobrojnim igračkama različitih kategorija ( figure ljudi, životinja,
elemente prirode , kućice, autiće, različite rekvizite, ….), i pomoću njih
postavlja određenu scenu. Detetova kreacija se onda analizira kroz interakciju
sa njim, kroz verbalne i neverbalne pokazatelje doživljaja i smisla priče koje
dete pokušava da dočara kroz svoju postavku.
Ovim putem se ispoljava detetova dominantna
dinamika, aktuelna emotivna stanja i doživljaj sebe i sveta. Na ovaj način,
moguće je usmeravati dete ka razrešavanju nekih poteškoća aktuelnog psiho
emotivnog razvoja. Terapija igrom može da pomogne usvajanju i razvoju
adekvatnih strategija ponašanja, socijalnih veština, autonomije, da podstakne
nalaženje novih, kreativnih rešenja problema, prepoznavanje i izražavanje
sopstvenih osećanja, kao i empatije i razumevanja za druge.
Neke od igara koje se koriste u terapiji igrom
su: igre sa peskom, modelovanje plastelina, pričanje priča, ginjol lutke…
Radionice životnih veština
Primena psiholoških principa za
razvoj životnih veština
Alati koji su nam potrebni za život stiču se u
ranom detinjstvu. Osnovne postavke snalaženja u svakodnevnim životnim
situacijama i odnosima sa drugima su baza detetovog osećaja kompetencije i sigurnosti.
Deca se, kroz postavke raznih praktičnih životnih situacija, upoznaju sa
osnovnim principima konstruktivnog rešavanje konflikata, vršnjačke saradnje,
snalaženja u nepoznatom okruženju, brige o sebi i sl.
Veštine koje se razvijaju u
kreativnom procesu:
· Uvažavanje različitih pogleda na svet i
sopstveno okruženje
· Saradnja i spremnost na zajednički rad
· Komunikacija i jezik, razvoj bolje
komunikacije kroz razgovor, slušanje, pisanje ili slikanje
· Koncentracija, fokusiranje na aktivnost koja
se obavlja
· Razvijanje dobrih međuljudsih odnosa, rad u
grupi, stvaranje prijateljstava
· Disciplina, razvijanje samoregulacije kroz
redovno uvežbavanje odabranih veština
· Emocionalne kompetencije, izražavanje i
razumevanje sopstvenih emocija
· Empatija, razumevanje i poštovanje tuđih
emocija
· Imaginacija, produkovanje ideja
· Samostalnost u razmišljanju, inicijativa za
istraživanje
· Interakcija, timski rad i vršnjačko
podupiranje
· Fizička aktivnost, aktivnosti koje uključuju
psihomotorno uvežbavanje
· Optimizam, uživanje u onome što se radi
· Rešavanje problema, sklonost istraživanju
različitih mogućnosti i rešenja
Kreativnost se smatra jednom od najvažnijih
osobenosti ljudske vrste. Najčešće se vezuje za umetnost, književnost i muziku.
Pošto se kreativnost zasniva na mašti, smatra se da se može uspešno razvijati
putem igre zasnovane na fantaziji tokom ranih godina života.
U okviru našeg programa kreativnost se razvija
i indirektno, posmatranjem sveta na inteligentan, precizan i estetski način
kroz slobodu izražavanja u skladu sa individialnim interesovanjima, osećanjima
i potrebama, samostalnim otkrivanjem i korigovanjem. Istovremeno se razvijaju i
radne navike, disciplina i koncentracija, osobine neophodne za primenu bilo
koje ideje, naučne ili umetničke. Kreativnost ima esencijalni znacaj za čovekov
život, jer nam daje moć da predstavimo svetu ko smo mi u stvari.
Нема коментара:
Постави коментар